Khamis, 26 Januari 2012

Fitrah cinta ~ mengadu kepada ALLAH

Hampir sekian lama gak , me tersedar di 1 sudut yg baru me dpt tau iaitu kegagalan berkomunikasi @ tmpt mengadu @ berinteraksi atau sebaiknya jgn byk sgt meletakkan seperti nak luahkan perasaan sendiri pada mr.housemate kerana ia ibaratkan tidak dpt kerjasama atau erti kata NO RESPOND. Apa yg me bule buat hanya bykkan tazkirah untuk semua yg me hadapi. Yg tak puas hati atau sedey sekali mengenangkan hanya simpan dalam hati. Alhamdulillah, me blum penah luah apa2 kat
Mengadu pada Allah SWT lebih baik dari luah kat
Manusia itu sentiasa ada tempat untuk dirinya sndri. Tidak kira dimana dirinya berada. Mengadulah..Sesungguhnya me mengadu pada DIA adalah utk kebaikan me kerana me tau B terlalu senang utk melepaskan tanggungjawab, hanya kerana ia berhadapan 1 cabaran dunia 1 ... kerana ia br 1 blum 2, 3 atau 10. Jika B yakin insyaAllah B TIDAK akan let go je tanggungjawabnya yg nih kan??!!.
Apabila me dilanda keresahan, kebimbangan dan kegusaran, pastinya jarang  me akan mencari tempat untuk mengadu cuma me suka buat kje2 sndri kerana dah jd adult ni kena laa matured with what's going on! Tujuan mengadu itu adalah untuk me berkongsi rasa dan perasaan. Mengadu itu membuatkan me merasa tidak bersendirian. Kerana me yakin, B acu tak acu mahu mendengar atau bercakap  Walaupun kemungkinan pada me ( nak sedap hati kan kan ) B mungkin cam tidak faham atau sorry to say,  Harap B tau yg dimaksudkan.

Lega rasanya. Akhirnya me tau, smpi mana perjuangan me selama ni.

Me mau je mengadu pada Bonda .. tapi Bonda sudah lama kembali kepada ALLAH. Apa yang me ingat waktu itu Bonda memarahi me daripada bertindak membela B nih.
“Baguslah.. semoga senang dapat berkongsi apa yang berlaku dalam hidup nnt",kata Bonda.
 Masa tu, rasa me sudah puas berkongsi apa yang ada dalam hati me walaupun tidak mendapat pembelaan. Hehehehe.
Maka, begitulah manusia yang lainnya. Manusia ini antara salah satu sifatnya adalah lemah. Dan apabila berasa lemah, manusia akan mengadu kepada sesiapa yang diingini oleh hatinya agar dia merasa senang dan fikirannya sedikit lapang, gtu pd B lebih suka mengadu pd ore lain dari diri me yg dekat. ALLAHuakbar.


Salahkah? Tidak. Tetapi kurang sopan.
Nah. Saya terfikir di sini.
B seringkali mencari manusia untuk mengadu segala masalah yang dia hadapi. Adakah itu salah? Tidak. Bahkan itu fitrah. Tetapi, seringkali B akan mengadu kepada ore lain (hobbies kot) tanpa terlebih dahulu mengadu kepada Puan B Punya.
ALLAHuakbar.
Jgn sering terlupa ALLAH dalam hidup kita.
Me dpt tau di dalam sebuah Hadis, pernah diceritakan bahawa apabila seorang hamba berdoa disertai dengan tangisan, maka ALLAH akan memberitahu dan menyuruh malaikat untuk menangguhkan permintaannya. Kerana apa? Kerana kata ALLAH, ALLAH rindu pada pengaduan yang bersungguh-sungguh seperti itu.
ALLAH rindu, wahai sahabat sekalian.
Subhanallah.

Hakikat Seorang Manusia
Hakikat yang perlu me terima dan akui sebagai seorang manusia adalah, kita ini sering melupakan ALLAH SWT dalam hidup kita. Bahkan, tidak keterlaluan me katakan, bahawa kita ini ada masa hanya mengingati ALLAH pada masa-masa yang tertentu.
Allahuakbar. Lemahnya me rasa.
Begitu juga dengan hal mengadu. ALLAH tidak larang kita berkongsi rasa kepada manusia. Tetapi sebaiknya, kita mengadulah terlebih dahulu kepada ALLAH. Kerana, hanya ALLAH yang Maha Memahami akan keadaan kita sedari kecil sehinggalah dewasa.
Sahabat, berbicara dengan ALLAH itu lain perasaan.


Dan me juga mengharap umat nih begitu. Boleh menanya atau mendengar masalah me.
Baru saling bantu-membantu. 
Yang penting, kita berusaha selepas mengadu kepada ALLAH!

Me juga masih bertatih.
Mulianya seorang isteri disisi Allah... Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak. Rugi dan binasalah para suami yang tidak
tahu menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.   Biarlah seburuk mana isteri anda, sayangilah mereka, didiklah mereka..
Alangkah beruntungnya seorang wanita yang ada rahim kerana dia bekerja untuk Allah swt .. jadi 'kilang' manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh...7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari ~ Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah , Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang....sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya...
Satu lagi berita gembira untuk wanita, sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, lahir saja bayi seluruh dosanya habis.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki), lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

ALLAH sentiasa ada danSemoga ALLAH merahmati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan